Onze filosofie
Wat we met onze opleiding, workshops, individuele sessies en coaching beogen, is het ontwikkelen van je eigen potentieel. Dit potentieel, ook kracht of gave genoemd, is in elk van ons aanwezig en maakt deel uit van het voorouderlijk "Al-Weten". De sjamanistische technieken brengen een herkenning en erkenning teweeg van deze kracht en hoe meer je daarmee bezig bent, hoe duidelijker je eigen specifieke pad wordt. Via deze technieken krijg je een aantal handvaten aangereikt voor het ontwaken van je eigen krachtbron.
Volgens de sjamanistische traditie gaan wij ervan uit dat alles leeft, dat alles een "spirit" heeft. Niet alleen planten, dieren en mensen, maar ook gevoelens, lichaamsdelen, emoties en voorwerpen. Zich daarvan bewust worden, zorgt voor harmonie. En via specifieke sjamanistische rituelen kan je in contact komen met die spirits. Zodra je vanuit je eigen innerlijk wezen contact maakt met het innerlijk wezen van iets of iemand anders, gebeurt dat vanuit liefde. De liefde die daarbij ontluikt, is heel krachtig en waardevol. Het is het leven zelf.
Wanneer we erin slagen om zonder oordeel naar onszelf, onze omgeving en onze ervaringen te kijken, ontstaat er respect. De drie kernwoorden harmonie, liefde en respect zijn essentieel in het beoefenen van sjamanistische technieken.
Om deze filosofische levenssoep niet te zwaar te maken, mengen we ook humor als onmisbaar ingrediënt in onze aanpak. Onszelf en anderen in het ootje nemen, de "tricks" van de spirits ervaren en botsende energieën hun gang laten zorgen voor een lichtheid in het geheel. We zien het als een avontuur waar je op zoek gaat naar je persoonlijke krachtdieren en gidsen. Een avontuur waarbij je technieken krijgt aangereikt die je "één-zijn" met "Al Wat Is" versterkt ten voordele van jezelf en de gemeenschap. Als we met de spirits werken, doen we dat steeds om het “grote geheel” te dienen. Alleen als het zo is voorbestemd, komt ook het individu aan bod. Zo komen we tijdens individuele sessies meestal in contact met krachten en energieën – spirits – die het individuele aspect overstijgen. Omgekeerd komen we tijdens oefeningen ten bate van het grotere geheel altijd onze individuele grenzen of uitdagingen tegen.
Onze visie
Wat is sjamanisme?
Elk volk, elke cultuur kent(de) zijn sjamaan onder een eigen specifieke naam: medicijnman, tovenaar, heks, ziener, genezer, druïde of priester. Opvallend is dat de sjamaan overal ter wereld, van Siberië tot Amerika, van Afrika tot Australië, in grote lijnen dezelfde rituelen volgt om in contact te komen met de wereld van de spirits waar hij dan op reis gaat om een antwoord te krijgen op gestelde vragen. En die rituelen worden nu nog altijd op dezelfde manier uitgevoerd.
Via een aantal hulpmiddelen, voornamelijk de trommel, treedt de sjamaan in trance om een andere dimensie* te betreden waar hij door middel van zijn krachtdieren en hogere gidsen onderzoekt wat de elementen zijn die aanleiding geven tot het ongemak waarmee de hulpzoekende wordt geconfronteerd. In functie daarvan voert hij specifieke rituelen uit om de heling uit te lokken. Het gaat daarbij meestal om het herstellen van de harmonie tussen de energievelden of de spirits waaruit de mens bestaat en die van de wereld waarin hij leeft.
De hedendaagse methode
In de meeste oude tradities maakte de sjamaan gebruik van hallucinerende middelen om toe te treden tot de wereld van de geesten. Ook was de sjamaan als medicijnman ingewijd in de kennis van de plantkunde. Wij volgen een eigentijds ritueel volgens de methode van Michael Harner** dat aangepast is aan onze moderne westerse samenleving. Aanwijzingen voor fysieke genezing via medicijnen laten we dan ook over aan de alternatieve of traditionele artsen.
* Carl G. Jung noemt dit het persoonlijke en het collectieve onderbewuste.
** Deze methode wordt beschreven in zijn boek “The Way of the Shaman”, voor het eerst verschenen in 1980 bij HarperCollins. Voor meer informatie, zie ook de website www.shamanism.org.